Klinik Sommer

Massage virker aktiverende på blodomløbet. Huden bliver varm af massage, fordi der sker en åbning
af kapillærerne i hud og muskler. Massage giver altså bedre gennemblødning i vævet og dermed også bedre
udrensning af affaldsstoffer.

Dette er forklaringen på, at massage fremmer restitutionen efter træning og forebygger træningsømhed.

Massage virker generelt afslappende og udspændende på muskulaturen og egner sig derfor fortrinligt til behandling af smerter, spændinger (myoser), hævelser (ødemer) og skader i muskler og
øvrige bløddele.

Se mere om virkninger af massage her: https://www.alt.dk/sundhed/det-sker-i-kroppen-naar-du-faar-massage

Akutte skader
En forvridning, fibersprængning eller lign., der er mindre end 2-3 dage gammel tåler ikke massage pga. risikoen
for yderligere blødning og hævelse.  Åbne sår, muskel-, sene- eller ledbåndsoverrivninger, brandsår, forfrysninger, knoglebrud og
vabler er ligeledes kontraindikationer for massage.

Ledsygdomme
Ved leddegigt og andre gigtsygdomme skal man undgå massage, når der er akut inflammation med varme,
hævelse, rødme, smerte og stivhed af et eller flere led. Massagen kan i disse tilfælde forstærke inflammationen.
Massage kan til gengæld være af stor værdi i de ikke-akutte stadier og i de områder der ikke er angrebet af
sygdommen.

Smerte
Hvis du har  voldsomme uspecifikke smerter forud for, under eller efter behandlingen, bør massage undgås.

Hudsygdomme
Hud angrebet af svampeinfektioner kan irriteres yderligere ved massage. Man skal undgå massage ved sår, udslæt og eksem.
Herpes og vorter kan smitte, hvis området udsættes for massage.

Infektioner
Undgå massage ved infektioner som influenza, mæslinger, skoldkopper og lign. Undgå også
massage ved høj feber.

Kredsløbssygdomme
Undgå massage ved blodpropper i benene og betændte åreknuder/årebetændelse, kunstige blodkar og blødersygdom.
Yderligere bør man være forsigtig hvis man har  forhøjet blodtryk.

Kræft
Kræftknuder og alle uidentificerede knuder eller hævelser skal man undlade at få masseret på.

Sukkersyge/Diabetes
Undgå massage, medmindre en
læge har sagt god for det.

Er det en helkropsmassage, skal du lægge alt tøjet undtagen undertøj. Smykker tages af. Du bliver tildækket af håndklæde hvor der ikke masseres.

Ved massage af kun en del af kroppen kan tøjet beholdes på hvor der ikke skal masseres.

Ved langt hår er det en god idé at have håret sat op.

Drik vand for udskillelse af affaldsstoffer. Du kan være træt og har du mulighed for det er det godt at slappe af. Du vil måske være øm efter massagen men det fortager sig hurtigt.

Det eneste du skal medbringe er et lagen og håndklæde. Briksen kan opvarmes ved varmetæppe.

Massage til almindelig velvære, for en sund muskulatur og bedre blodgennemstrømning, kan massage gives én gang om ugen eller hver 14 dag.

Har du en god virkning af massagen og effekten holder i dage eller uger kan du modtage massage efter behov.